Opførsel i Kirken – Etikette

Kirkelig etikette PDF Print E-mail
Etikette i den Russisk Ortodokse Kirke /Hvordan det forventes man opfører sig i vores menighed.

Mobiltelefoner – sluk dem!
Sluk venligst mobiltelefoner eller sæt dem på lydløs FØR I træder ind i Kirken. Hvis ens mobiltelefon ved en fejl begynder at ringe, skal man ikke besvare opkaldet i kirken og begynde at tale højt. For at forhindre lyden fra ens mobiltelefon i at forstyrre gudstjenesten, bør man besvare opkaldet, men man skal ikke begynde at tale før man er trådt ud af kirken. Gå stille og roligt ud af kirken. Løb/far ikke ud af kirken når dette sker. Personen i røret må vente. Man kan, som en anden mulighed, også forsøge at tildække telefonen med begge hænder for at minimere lyden. Almindeligvis vil én enkelt episode med en ringende mobiltelefon få en til at huske altid at slukke mobiltelefonen inden man træder ind i kirken.

Ingen fotografering uden særlig tilladelse
Under gudstjenester er fotografering forbudt, med mindre man har fået særlig tilladelse/velsignelse fra kirkens præsteforstander til at gøre dette.

Skriftemål før Kommunionen
Alle Ortodokse Kristne er velkomne til at modtage Hellig Kommunion i Kirken, under forudsætning af, at de deltager i Skriftemålet aftenen inden de modtager Kommunion. Skriftemålet kan bevidnes af en præst i kirken, eller af Deres egen menighedspræst/åndelige fader. Det er uacceptabelt at bede de gejstlige om Skriftemål under Liturgien, med mindre De er ekstremt svagelig, syg eller invalideret. Det er tradition i den Ortodokse Kirke at skrifte inden Kommunionen, og vi beder alle vore Ortodokse gæster om at respektere denne praksis. “Inden” Kommunionen betyder ikke 6 eller 12 måneder siden, eller endda to uger siden. Derudover er det fuldstændig uacceptabelt at insistere på, at man har velsignelse fra sin åndelige fader til at kommunicere uden den nødvendige forberedelse til dette, når man står oppe foran den Hellige Kalk.

At stå op eller sidde ned
Den traditionelle kropsholdning for bøn og tilbedelse i den Ortodokse Kirke har altid været at stå oprejst. Vor Kirke har ingen kirkebænke, bortset fra nogle få stole i baggrunden (forbeholdt ældre og invalide). Hvornår bør man helt sikkert stå op? Først og fremmest, er det helt acceptabelt (endda foretrukket) at stå oprejst under hele gudstjenesten hvis man kan. Men man bør altid stå op under oplæsningen af det Hellige Evangelium, den Lille og Store Indgang, Den Eukaristiske Kanon (Anaforaen), under uddelingen af den Hellige Kommunion, hver gang præsten velsigner, samt under bortsendelsen. Det er aldrig forkert at stå op i kirken.

At tænde lys
At tænde lys er en vigtig del af den Ortodokse bøn. Vi tænder dem når vi beder, og bringer dermed et offer til at ledsage vore bønner. Ortodokse kristne tænder almindeligvis lys lige efter de kommer til kirken (inden gudstjenesten begynder), og dette er også det bedste tidspunkt at tænde dem på. Men der er også tidspunkter hvor man ikke bør tænde lys. Det er upassende at tænde lys under oplæsningen af dagens Epistel, det Hellige Evangelium, under den Lille og Store Indgang, fra Trosbekendelsen og indtil “Det er værdigt og ret…” (Den Eukaristiske Kanon), “Fader vor” og under prædikenen. Generelt: tænd ikke lys og gå ikke rundt i kirken hvis gudstjenesten er startet. Gør det før eller efter gudstjenesten.

Når man kommer for sent
Den rette tid at komme til kirke er før gudstjenesten begynder. Hvis man ankommer efter den Guddommelige Liturgi er begyndt, skal man forsøge at træde stille ind i kirken, og orientere sig om hvad der foregår. Eller, hvis præsten prædiker, skal man blive stående i baggrunden indtil den er slut. Forsøg ikke at forstyrre Liturgien med ens ankomst. Det er uacceptabelt at gå rundt i kirken, som var man på en udstilling, under gudstjenesten. Det forstyrrer gudstjenesten og dem, som beder i kirken.

Læbestift
Har du nogensinde set på et ikon fra den rette vinkel og set læbeaftryk over det hele? Det er ulækkert, ikke sandt? Faktum er, at det er direkte afskyeligt. Læbestift kan meget vel se fint ud på læber, men det ser forfærdeligt ud på ikoner, velsignelseskors, Kommunionsskéen og på præstens eller biskoppens hånd. Flere ikoner er blevet ødelagt af læbestift; og selvom korset kan renses efter alle har æret det, et det bare ikke hensynsfuldt at udsætte andre mennesker, som kommer for at ære korset efter en selv, for sin læbestift. Hvad er løsningen? Hvis man insisterer på at bære læbestift når man går i kirke, skal man tørre sine læber grundigt inden man ærer et ikon, modtager Kommunion, kysser korset eller præstens eller biskoppens hånd. Bedre endnu: vent med at smøre det på til efter man har været i kirke. Samtidigt bør man, som Ortodoks Kristen, huske Hl. Johannes Chrysostomos’ ord vedrørende makeup: “Det er noget, der hører hedningene til”.

At ære ikoner
Når man ærer (kysser) et ikon, skal man være opmærksom på hvor man kysser det. Det er upassende at kysse et ikon i ansigtet. Vær opmærksom på hvad man foretager sig. Når man nærmer sig et ikon for at ære det, bør man kysse Evangeliet, eller korset i hånden på den afbildede, eller kysse hånden eller foden på den afbildede person. Når man ærer et ikon, skal man udvise behørig respekt for den eller de, som er afbildet på ikonet.

At tale i Kirken
Er det ikke dejligt at komme i kirke og se ens venner og slægtninge? Men vent indtil EFTER gudstjenesten er slut, med at tale til dem. Det er bare upassende at hilse på folk og have en samtale med dem under gudstjenesterne. Udover at man udviser respektløshed over for Gud, er det uhøfligt over for andre mennesker i kirken, som forsøger at bede. Tal med Gud imens du er i kirke gennem dine bønner, hymner og taksigelser, og tal med dine venner udenfor kirken efterfølgende.

Kys præstens eller biskoppens hånd (giv ikke håndtryk).
Vidste du, at den passende måde at hilse på en præst eller biskop er at bede om hans velsignelse og kysse hans højre hånd? Hvordan gør man dette? Gå præsten eller biskoppen i møde, gør et buk foran ham og læg derefter din højre hånd i den venstre og sig: “Velsign, Fader (eller “Hersker” i tilfælde af en biskop)”. Han vil derefter gøre korsets tegn over dig og lægge sin højre hånd i dine hænder. Dette er meget mere passende (og traditionelt) end at give dem et håndtryk. Trods alt, er præsten og biskoppen ikke bare “en af drengene”: de er dem, som “velsigner og helliggører” dig, og som ofrer de Hellige Gaver på dine vegne. Når man kysser deres hænder, udviser man respekt for Kristus, som de repræsenterer. Så næste gang du møder din præst eller biskop, skal du ikke give ham et håndtryk, men bed om hans velsignelse.

Reglementeret påklædning:

Børn:
Sportsshorts, cowboyshorts, og spandex shorts er altid upassende som kirketøj (både for børn og voksne). Sko bør være rene og pæne. Ingen T-shirts eller trøjer med nogen form for overdreven skrift på (“This Bud’s for You!” er helt uacceptabelt).

Kvinder:
Kjoler bør være beskedne. Ingen tank tops eller stropløse kjoler der ville blotte ryggen eller nedskæringen foran. Ingen mini-skørter. Nederdele bør altid være under knæene. Kvinder bør ikke bære bukser i kirken. Alle typer shorts er uacceptable. Det er obligatorisk at dække sit hoved med et tørklæde eller anden hovedbeklædning.

Mænd:
Det er ikke obligatorisk at bære jakke og slips. Skjorter bør have kraver og bør knappes op til kraven (selve kraveknappen kan undlades, men to eller træ opknappede knapper er upassende). Hullede jeans, med klapper og som er løstsiddende er uacceptabelt. Ingen T-shirts eller shorts. Alt tøj skal være langærmet.

At gøre korsets tegn eller ej (at korse sig eller ikke at korse sig)
Enhver, som har set sig omkring en søndag morgen vil have lagt mærke til, at forskellige mennesker korser sig på forskellige tidspunkter (og nogle gange på forskellig vis). Til en vis grad er det op til ens egen fromhed hvornår man korser sig, og ikke et dogmatisk anliggende. Men der er tidspunkter, hvor det er særligt passende at korse sig, og tidspunkter hvor man ikke bør gøre det. Her er en kort liste over hvornår man bør korse sig og hvornår man ikke bør korse sig:

Kors dig:
Når du hører en af variationerne af ordene: “Fader, Søn og Helligånd”; ved begyndelsen og endelsen af den liturgiske tjeneste eller ens egne private bønner; når man træder ind eller ud af kirken, eller når man går forbi foran det Hellige Alter; inden man ærer et ikon, korset eller Evangeliebogen.

Kors dig ikke:
Ved Kalken inden eller efter at have modtaget Kommunion (man kan ramme Kalken med sin hånd); når præsten eller biskoppen siger “Fred være med jer alle”, bør man bøje sig let og tage imod velsignelsen; når man modtager velsignelse fra en biskop eller en præst (at kysse biskoppens eller præstens højre hånd er passende, men det er upassende at gøre korsets tegn).

Håndtering af det Hellige Brød – Antidoron
Efter at have taget del i den Hellige Kommunion og i slutningen af Liturgien, er det tradition at spise et stykke helligt brød kaldet “Antidoron” og at drikke noget varmt vand med vin (zapivka). Selvom Antidoron ikke er den Hellige Kommunion, er det stadig velsignet brød, og som sådan bør det spises forsigtigt, så krummer ikke falder ud over det hele. Hold opsyn med jeres børn når de tager Antidoron, og lær dem at spise det med behørig respekt.

Grædende børn
Hvis dit barn græder i kirken bedes du venligst tage det med ud indtil gråden stopper. Hvis man ikke selv har nogen børn og man lægger mærke til, at forældrene til et grædende barn ikke forlader kirken, bør man venligst gå kærligt hen til dem og på en pæn måde fortælle dem, at de bør tage barnet ud af kirken indtil det er faldet til ro, så de ikke forstyrrer gudstjenesten.